Buďte ambiciózní, ať jste spokojeni!

Tak nějak se mi líbí lozit po větších kamíncích, jištěn lanem. Chci se s Vámi podělit o malou zkušenost z tréninku, který jsem absolvoval na cvičných skalách na severu Čech.

Učili jsme se a trénovali. Součástí tréninku bylo lézt na skálu, která se mně zdála poněkud hladká. Mám rád, když vidím na skále výstupky na které se dá šlápnout, ale ve spodní části žádné nebyly. V druhé půlce to bylo lepší. Když jsem na skálu šel, řekl jsem si, že se dostanu do půlky. Šplhám se, šplhám a přesvědčuji se o tom, že se dá na kolmém kameni držet nohama pouhým třením. Nechtěl jsem tomu věřit, ale jde to. V polovině, tam kde jsem si vytknul cíl, mě opustily síly. Byl tam výstupek, na který se dalo postavit (viz foto). Trenérovi jsem volal: „Končím, chci dolů“. Trenér na mě: „Nejhorší máš za sebou a chceš skončit? Makej až nahoru!“ Nemohl jsem, prskal jsem. Odpočinul jsem si a ejhle, skutečně síly se obnovily a mohl jsem dolézt až na vrchol. Kdybych se nechal svěsit dolů, odcházel bych s tím, že jsem nedošel na vrchol.
Proč si v životě dáváme malé cíle? Myslíme si, že můžeme být rádi, když dojdeme do půlky. Pokládáme se za moudré proto, že si vytkneme „přiměřený“ cíl. Často je tento cíl takový, že pak stejně nejsme spokojeni. Neřku-li také to, že cíl je splněn velmi rychle a nijak nás nenaplnil. Co takhle si stanovit cíl, který se zdá bláznivý s tím, že si stanovím odpočinkové body, a dotáhnu to do konce? Nebudeme pak spokojenější?
Při dosahování velikých cílů je dobré mít někoho, kdo Vás jistí. Někoho, kdo Vás bude podněcovat tak, abyste to v půlce nevzdali a v případě, že budete na konci sil, aby Vám pomohli dolů. Bez toho se může stát z velké výšky velký pád. Doporučuji profesionály kouče. Pomohou kamarádi, ale nemají ideální vercajk jako ti, kdo už něco vylezli. Hlavně někoho, kdo se jen tak nezakecá. (Kdo jen nevykládá a skutek utek...) To, když se stane u toho, kdo jistí lezce na skále, tak může dopomoci lezoucímu k pěknému pádu.
Vnímám velkou souvislost života se šplháním na skále. Vnímám to, že si volíme příliš jednoduché cíle s tím, že jsme permanentně nespokojeni. Jsme protivní a nespokojeni jen proto, že nám o nic nejde, leckdo došel dále, než my a my na ně koukáme zespoda. Koukáme se závistí na podnikatele, kteří vydělali mnoho peněz, na celebrity … atd.
Jaké cíle si vytýkáte Vy?

Autor: Jan Vodák | středa 12.8.2009 11:30 | karma článku: 11,68 | přečteno: 887x
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1495x
Mám své názory a když mám náladu, tak je i napíšu. Pomáhám lidem s jejich osobním rozvojem. http://www.proficoaching.cz